fredag 3. oktober 2008

Undervisningsplanlegging

Det viktigste når man som lærer skal legge opp til undervisning er å ha den "Didaktisk Diamanten" i bakhodet. Faktorene: Mål, vurdering, innhold, arbeidsmåter, rammefaktorer, og elev- og lærerforutsetninger er alle like viktige, og spiller en like stor rolle for undervisningen. En lærer bør legge opp til hva han skal undervise i før han faktisk underviser. Ingenting er verre en en lærer som står framme ved tavla uengasjert, og forsøker å formidle noe han egentlig ikke har peiling på. Enda verre er det om du stiller læreren et spørsmål, men får til svar:" Du det vet jeg ikke,men det kan være leksen din å finne svaret til neste time". Da tenker man bare: "Glem at jeg spurte, skal aldri gjør det igjen". Elevene mister da interessen fordi læreren selv ikke har hatt interessen.

Som lærer ville jeg først satt opp mål for hva jeg ville oppnådd i emnet jeg underviste i, og deretter ville jeg fått ned på papir hva jeg ønsker at elevene skal sitte igjen med etter undervisningen. Siden er det viktig at jeg vurderer meg selv: Oppnådde jeg målene mine? Hva gjorde jeg bra? Hva kunne vært gjort bedre? etc.
Som elev har jeg selv erfart at det er viktig at en lærer veksler mellom ulike arbeidsmåter. Det kan fort bli nokså tørt om læreren bare bruker tavleundervisning eller bare prater. Selv om man gjerne ikke skulle trodd det har det utrolig mye å si for eleven dersom læreren hele tiden gjør noe nytt i undervisningen, for da blir ikke hver dag den samme. I stedet gleder man seg til å gå på skolen, og er spent på hva læreren kommer til å gjøre nå.
Rammefaktorer begrenser eller muliggjør undervisningen, og er sterkt avhengig av både læreren, skolen og økonomien. En lærer bør være kreativ og gjøre mest mulig ut av skolehverdagen, selv om tiden føles knapp gjelder det å utnytte den som best mulig. Elev- og lærerforutsetninger vil nok si at man skal ta hensyn til hver og en av elevene, tenk LK- 06: Tilpasset opplæring. Alle elever har ulike forutsetninger for å lære, og det samme har lærerne når det gjelder å lære fra seg.

Det er viktig at vi som lærerpratikanter bruker en slik "Diamant" som planlegger, for da stiller vi sterkere. Så uerfarne som vi er, har vi nå fått et litt bedre inntrykk av hvordan man skal legge opp til undervisning. I fremtiden når vi har fått mer erfaring vil vi nok sikkert bli så drillet i det å undervise, at planleggingen kommer til å gå helt automatisk. Men etter min mening er det viktig å hele tiden holde planlegginen av timer vedlike, for både lærer og elever vil ha mye større utbytte av en skikkelig planlagt skoletime.

4 kommentarer:

Aina sa...

Hei.
Eg syns du kunne utdyppet litt mer om den "didaktiske diamanten," og kanskje forklart litt hva Bjørdal og Lieberg faktisk mente med denne modelle. Der det er ingen av faktorene som kommer først og at hvis det skjer en endring i en faktorene vil det medføre til en forandring i de andre også. Slike ting kunne du ha nevnt.

Eg syns det er bra at du trekker inn egne erfaringer fra når du selv var elev og at du forteller litt om dine egne mål når du selv er lærer.

Steinar sa...

Heilt enig i at det kan vere fornuftig å sette opp måla for undervisningan først! Kan du grunngi kvifor du meiner det?

Borghild sa...

Hei Aina, takk for kritikken :) jeg var ikke i undervisningen den uken, slik at jeg har nok gått glipp av my viktig informasjon på skolen dessverre, og av den grunn slet jeg ganske mye med hva og hvordan jeg skulle skrive blogg innlegget, men jeg forsøkte så godt jeg kunne :) og akkurat det med at en endring i en av faktorene ville medført en endring i alle de andre faktorene viste jeg også :) og det er jo ganske viktig å nevne, rart at jeg ikke gjor det?

Borghild sa...

Hei Steinar,
jo jeg synes det er viktig å sette opp mål for undervisningen for hver time for da kan læreren sjekke seg selv. Læreren kan se hvordan timen gikk, hva han kunne gjort annerledes etc. Etter mye rutiner går nok dette av seg selv, men man bør likevel ikke glemme det, for som du alltid gjentar : Undervisning er ikke det samme som læring. Sjekk deg selv etter timen: har ALLE elevene virkelig lært det de skulle i dag?