søndag 15. mars 2009

Lek og læring? Ja takk, begge deler!



Da jeg var liten gikk mye av tiden min til lek. Jeg lekte både på skolen og på fritiden, og jeg syntes det var fantastisk moro. I de senere år har derimot skolen valgt å fokusere mindre på lek i skolen, og det må jeg si at jeg ikke helt forstår. Det å leke er en helt naturlig del av barnet, og hvilken rett har skolen til å ta dette fra barnet? Før reformen L97 slo gjennom hadde skolene i Norge kjempet mot politikere for å få 6-åringer inn i skolen, og de lovte mer lek i skolen. Lek skulle brukes som utfoldelse, metode og som tilnærming til fag/ tema. Nå har vi derimot kommet til 2009, og det er lenge siden den gang da. I 2006 fikk vi en ny reform i skolen -LK06 – hvor lek i skolen har blitt mer nedtonet. Lek har ikke et eget fokuspunkt som i L97, men det står at lek skal brukes i forbindelse med tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter. I tillegg til å stimulere lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet. At lek ikke har fått mer plass i LK06 er synd for både lærerne og barna, og det vil nok politikerne oppdage selv også.

Skolen er et sted hvor barna skal lære seg nye kunnskaper hver dag, og av den grunn bør barna like skolen. Undervisning i form av tavle og kritt, oppgaver og prøver kan ofte virke kjedelig og demotiverende for et barn. For at barnet skal oppdage lærelysten igjen, kan det være svært nyttig å ta et lite avbrekk med lek i skolen. Mange mener derimot at det er for mye lek i skolen, og at lek ikke gir barna læring. Realiteten er nok motsatt, for jeg mener å påstå at lek bidrar til økt læring for barna. Jeg husker selv i min barndom hvor utrolig kjedelig noen skoledager kunne være, men samtidig husker jeg hvor utrolig gøy jeg kunne ha det når vi hadde leker. Ofte er det jo også slik at det er de kjekke opplevelsene vi husker, mens vi velger å fortrenge de kjedelige opplevelsene?

Det finnes flere positive sider ved lek for barna i skolen, og jeg skal forsøke å nevne en brøkdel av dem. Lek er som tidligere nevnt en naturlig del av barnet, i tillegg til at det er sosialt. Når man leker gjør man det ofte med flere andre, og man lærer da å samarbeide. Samarbeid er en viktig egenskap som alle barn bør lære seg i tidlig alder, slik at de er godt rystet til arbeidslivet senere. Det er også mange regler som ofte inngår i en lek og som barna må følge. Dermed lærer barna seg at regler er til for å følges, og at rett er rett. Lek inneholder også ofte fysisk aktivitet, og hva kan da ikke være mer viktig enn fysisk aktivitet i skolen i dag? Politikerne klager stadig oftere over økende fedme i den norske befolkningen, og de norske ukebladene skulle man nesten trodd er hjernevasket av staten til å skrive om en ting: slanking. Mange politikere kjemper også for at elevene i skolen skal få 5-om dagen. Skolen skal derfor påvirke barna til å leve sunt. Poenget mitt er at politikerne gjerne vil at den norske befolkningen skal ned i vekt, men hvordan kan de ta bort mye lek i skolen? Lek i skolen burde jo heller vært et satsningsområde for politikerne, fordi det bidrar til mye fysisk aktivitet. Når barna lærer leker på skolen, kan det jo hende at de synes at leken er såpass kjekk at de gjerne vil leke den på fritiden også? Kanskje velger barna bort Pc-spillet mot fysisk aktivitet ute i det fri?

I lek finner man mye fantasi hos barnet. Et barn har faktisk egenskapen til å kunne leke at sjokoladebiten han holder i hånden er et stort fly som går inn for landing. Å fantasere om noe slikt er nok forbeholdt småbarn, men det å fantasere i seg selv er faktisk en egenskap barna vil trenge senere i skolen også. Når barna for eksempel skal skrive en fortelling på skolen trenger de fantasien til å kunne skrive, og av den grunn bør man som forelder og lærer ikke nekte barnet å få leke med fantasien sin. En annen fordel med lek er at det vekker konkurranseinstinktet hos barnet. Konkurranseinstinktet er viktig fordi det gir barnet motivasjon til å yte i aktiviteten, samtidig som barnet liker å få ros etter å ha gjort det bra. Når barnet leker får det også selv sette seg mål for hva han ønsker å yte i leken. Dermed blir det vanskelig for barnet å mislykkes uansett hvilken lek det skulle være. Når barnet ikke klarer å mislykkes fører det til at barnet blir mer trygg på oss selv, og hva ønsker vel ikke lærerne mer enn en trygg elev i klasserommet?




Ønsker vi tomme lekestativer i skolene, som følge av at det skal være mindre lek i skolen?



Å leke er for barn….
Alle barn leker som liten, men etter hvert som man blir voksen ender man ofte opp med å se på lek som noe useriøst. Lek er nemlig noe bare barn kan gjøre, og voksne….ja, de er rett og slett for voksne til å leke leker. Men her bør vi ta oss hardt i skjegget, for lek er ikke bare noe barn kan gjøre. Tvert imot burde alle foreldre og særlig lærere leke sammen med barna. Man bør være flink til å organisere lek, og man bør tørre og selv være med i leken. Barna vil synes at det er fantastisk kjekt med en voksen i leken, i tillegg til at den voksne part kan være med å kontrollere leken. Den voksne part kan sørge for at alle får lov til å være med, i tillegg til å sørge for at spillet er rettferdig. I skolen bør leken ha en mening for læring, men det er likevel ikke nødvendig i alle situasjoner. Noen ganger merker man som lærer at elevene overhodet ikke har et ønske om å sitte inne i klasserommet når de ser den krumme snøen daler ned utenfor, og akebrettene står fint stablet opp på veggen utenfor klasserommet. I slike tilfeller kan det være nyttig å la elevene få lov til å leke seg litt i snøen, i stedet for å sitte inne i klasserommet. Leken vil i slike tilfeller gi elevene et lite avbrekk, i tillegg til at de blir motivert til å fortsette en ny skoletime etterpå.

Det er mange ulike leker man kan ha i skolen som gir elevene læring. Man kan for eksempel lære om ulike former og figurer ved å bygge med klosser, man lærer å telle ved å leke butikk, man lærer alfabetet ved sang og man lærer motorikk i fotball, slåball etc. Fra min egen barndom husker jeg at vi ofte hadde spenn-på-boks om våren. Hele klassen var engasjert i leken, og en ting var sikkert: vi hadde alle et mål om å ikke bli tatt. Når en av elevene klarte å spenne boksen slik at de som var blitt tatt ble fri igjen førte det til ellevill jubel blant oss medelever. Jubelen kom uavhengig av om det var den populære eleven i klassen eller den upopulære. Der og da i leken var vi alle like, og vi spilte etter de samme reglene for leken. Ofte var også læreren vår med i leken, og det likte vi ekstra godt. Det var nesten som om konkurranseinstinktet ble noe helt annet for å imponere læreren. Det faktum at vi lekte spenn-på-boks hadde ingen verdi i form av å lære kunnskaper, men det vil på ingen måte si at det var verdiløst. Tvert imot lærte vi mye av leken. Vi lærte å respektere hverandre, å følge regler, å samarbeide etc.

Det bør ikke være noen tvil om at lek er viktig, både for barn og for voksne. Lek er nyttig i skolen og man kan faktisk lære noe av det. Hvis man skal bruke lek i skolen er det derimot viktig at man tenker over hvorfor man bruker det. Brukes leken fordi de trenger et lite avbrekk eller brukes den fordi de lærer noe nyttig av den? Så lenge leken er målrettet og har en mening vil den være svært nyttig for barna i skolen. Jeg mener at man som lærer så absolutt bør utnytte den verdien lek har for barn, og bruke den i læring.

3 kommentarer:

Anette sa...

Hallo c,")

Jeg synes innlegget ditt er langt og godt, jeg klarte å henge med gjennom hele teksten:) Jeg synes du tar fram mange viktige momenter leking har for både voksne og barn. Liker spesielt godt at du tar tak i slanking og fedme blandt de unge håpefulle... Jeg er helt enig med deg i at man må leke mye i skolen, både for å lære mye, men også for å holde ungene i fysisk aktivitet.

Jeg liker også at du tar fram egne erfaringer fra når dere hadde "spenn på boks", eller "boksen av" som vi sier i Skuddnuss,hehe :)
Det er et viktig poeng at alle er like verdifulle i leken, og at man kan gjøre hele klassen jublende glad bare man spenner en boks, uansett om man er populær eller ikke.

Så var det denne "wishen" da, jeg synes egentlig du har skrevet såpass langt at det sikkert er vanskelig å få noe mer inn i innlegget ditt. Men det hadde jo vært kjekt å få høre om du har tenkt på å ha lek med i undervisningen din i løpet av disse tre ukene vi er i praksis? :)

Hilsen Anette

Borghild sa...

Takk skal du ha for rosen Anette! :) Det å skrive blogg er ikke alltid lett, men jeg merker godt at jeg blir ordentlig ivrig når jeg skriver om noe jeg liker. Lek og læring er absolutt en blogg jeg liker, og dermed hadde jeg nok av ting å skrive. Og for en gangs skyld kunne jeg også ta med egne erfaringer i bloggen, noe som skjer svært sjeldent! :)

Ja, det hadde vært så utrolig kjekt å hatt lek i praksisen, og det ville jeg gjerne ha gjort. Men tiden som lærer er knapp, og av den grunn tror jeg neppe det er tid til det. Dessuten er våre elever vesle-voksne sjuende klassinger, som ikke alltid synes alt er like kult. Men det hadde vært utrolig kjekt å brukt en av de siste timene i praksisen til lek og moro, rett og slett fordi det er kjekt for elevene og for oss! :)

Steinar sa...

Her har du skrevet et godt innlegg for hvorfor lek absolutt bør ha sin rettmessige plass i skolen, og det med vektige argumenter. Bra!

Gjennom personlige erfaringer får du godt fram ulike positive sider ved lek, f.eks knyttet til fysisk aktivitet.

Hvordan kan du som lærer sikre at du lek virkelig blir brukt som metode i ditt klasserom?