søndag 30. november 2008

Læringsstrategier

For noen få måneder siden hadde jeg aldri hørt ordet: Metakognisjon. I dag derimot, har jeg en god forståelse av ordet, og jeg vet hvor stor betydning det har i skolen at elever lærer seg gode læringsmetoder når de skal tilegne seg nye kunnskaper. Metakognisjon er nemlig bevissthet om egen læring. Som elev selv i skolesystemet kan jeg bare innrømme med en gang at jeg aldri har vært opptatt av metakognisjon. Mitt viktigste mål gjennom hele min skolegang har alltid vært å få gode tilbakemeldinger og gode karakterer. Alt annet har virket ubetydelig, uten en god karakter var jeg ingen suksess i skolen. Det høres gjerne rart ut at man kan bli så opphengt i å få skryt, enn at man faktisk lærer seg noe. Likevel tror jeg at det er ganske mange elever som går i den samme fellen som jeg har gjort.

Min vanesak i forbindelse med å tilegne meg nye kunnskaper er derfor pugging, noe de fleste elever gjør i løpet av sin skolegang, men som er uforenelig med nyere aktivitetspedagogiske prinsipper. I løpet av de pedagogikktimene vi har hatt har vi vært utprøvd for ulike læringsstrategier. Vel verdt å nevne er læringsmetoden vi brukte for å lære oss de femten største landene i verden. I begynnelsen hørtes det ganske utrolig, og ikke minst umulig ut. Men etter hvert som vi satte i gang viste det seg at det var flere som klarte å huske det, i tillegg til at det var mange som husket det uken etter også. Jeg selv klarte ikke å bruke denne metoden, fordi min skepsis til hele opplegget førte til at jeg gav opp. Men jeg er likevel svært imponert over de som tok oppgaven, og som fikk det til.

Det er utrolig mange læringsstrategier man kan bruke, bare fantasien setter grenser der. Blant annet kan man: skumlese for så å lese grundig, bruke VØL skjema, tankekart, huskeregler, samtale om det man har lest, skrive sammendrag, bruke markørpenn osv. Som kommende lærer kommer jeg til å introdusere ulike læringsstrategier for mine elever, og gjerne få dem til å bruke dem bevisst. Etter hvert som barna blir større kan det også være nyttig å forklare dem hvorfor det er så viktig å bruke slike strategier når man tilegner seg nye kunnskaper, slik at de forstår nytten av det. Viktigst av alt er gjerne å bevisst gi dem et negativt inntrykk av ordet pugging, slik at jeg oppfordrer dem til å ikke bruke den metoden. Selv er jeg jo et eksempel på det, som tidligere nevnt. Jeg har lært om de ulike verdenskrigene utallige ganger, allikevel glemmer jeg, og jeg blander på kunnskapene mine om emnet fordi jeg den gangen bare pugget det til prøver. Men pugging skal ikke slaktes helt heller, for jeg husker jo mye også, og det er veldig enkelt å bare fornye kunnskapene om emnet, så husker jeg det kjapt igjen.

Jeg konkluderer dermed med at man som lærer bør gi elevene sine informasjon om læringsstrategier og nytten av det, så får det heller være opp til læreren selv hvor mye han vil utdype det. Metakognisjon er i alle fall viktig i dagens skole, og bør vektlegges til en viss grad.

4 kommentarer:

Steinar sa...

Flott at du har forstår viktigheten av metakognisjon, dessverre er det fremdeles for lite fokus på det, men som du skriver, det er endringer på gang.

Ellers så tror jeg også at pugging er en metode som kan brukes, men til sitt bruk. Hva slags kunnskap egner pugging seg for etter din mening?

Marie sa...

Hei Borghild!

Eg er heilt einig med deg i at elevane bør bli meir opplyste om ulike læringsstrategiar. Dette bør det vere meir fokus på både i barneskule, ungdomsskule og i den vidaregåande skulen.

Det er veldig bra at du har forstått betydningen av metakognisjon, og det var lærerikt for meg å lese dette=)

Du nemner mange ulike læringsstrategiar, kva metode meiner du fungerer best for deg sjølv?

Borghild sa...

Hei Steinar..
Pugging egner seg KUN til kortidshukommelse, så værsegod pugg dersom en vil huske kunnskapen for en svært kort periode. Men ønsker du å virkelig huske kunnskapen, må man bruke andre læringsstrategier.

Hei Marie..
Jeg selv er ikke særlig erfaren med å bruke læringsstrategier, for jeg har aldri før blitt fortalt hvor viktig det er. Jeg har alltid pugget til prøver, og det gjør jeg desverre fremdeles, men jeg ser at jeg bør forandre meg, og absolutt begynne å bruke mange av de læringsstrategiene jeg ønsker å lære mine elever.
Men i det siste har jeg blitt en effektiv bruker av markørpenn i skolebøkene mine, og jeg synes det fungerer nokså bra. Når jeg ser tilbake i bøkene nå, er det utrolig greit å plukke ut det jeg synes er verdt å huske, etterpå kan det være greit å skrive et sammendrag også :)Ellers liker jeg også å snakke sammen om hva jeg har lest, for da merker jeg selv at jeg kunne mer enn jeg trodde, og jeg lærer mye av å lytte på motparten :)

astrid sa...

Hei Borghild!
Eg kjenner meg veldig att i det du skriv. Tidlegare handla det berre om å pugge stoffet før ein prøve og så var det ikkje så viktig om du huska det etterpå, så lenge du hadde oppnådd eit godt resultat. Eg meiner rett og slett at skulen er alt for lite flinke til å leggje vekt på metakognisjon. Skulen som er ein stad for læring, burde jo også opplyse om korleis og også kvifor ein skal lære.