søndag 23. november 2008

Forskjell mellom gutter og jenter i skolen

I Norge har det lenge vært kjempet en kamp om likestilling mellom kjønnene i samfunnet. I dag tror jeg de færreste har noe særlig å klage på når det gjelder likestilling, for i forhold til gamle dager har vi det utrolig bra i dag, både menn og kvinner. I følge Line Wittek i ”Læring i og mellom mennesker (en innføring i sosiokulturelle perspektiver)” er det forskjell mellom gutter og jenter i det norske skolesystemet. En del studier som har vært utført viser at det er guttene som deltar mest i klasserommet, og at lærerne har mer dialog med gutter enn jenter i klasserommet. Studiene viser også at lærerne selv ikke er klar over at de forskjellsbehandler dem. Det er også interessant å se at denne forskjellen er minst når barna er små, og blir større med alderen. Men hvorfor er det slik?

Mye av denne såkalte forskjellsbehandlingen kommer av at det rett og slett er guttene som er mest aktive i timene. Jeg merket også selv i praksis at de fleste guttene kunne kommentere hva du sa, uten at det engang hadde relevans til spørsmålet. Jentene derimot var litt mer vriene. Når vi skulle få en jente til å svare på en dialog, måtte du først direkte spørre henne, for så å dra spørsmålet ut av henne. For det første svaret hun ville komme med var: ”Jeg vet ikke”. Generelt sett er det altså guttene som deltar mest i timene, mens jentene er litt mer diskret. Men det viser seg også at det ofte er avhengig av lærerens kjønn: er det en kvinnelig lærer vil denne forskjellen være mindre. Jentene og guttene i klasserommet vil være mer likestilt i dialogen dersom det er med en kvinnelig lærer. Det er derimot også viktig at man som lærer stiller såkalte autentiske spørsmål (dvs. åpne spørsmål). For da kan eleven selv gjøre opp sin egen mening til et svar, og elevene blir ofte nysgjerrige. En annen viktig del er at læreren ikke bør vurdere svaret de får som rett eller galt. Læreren bør heller bygge videre på hva elevene sier, og styre samtalen i den retning han selv vil, uavhengig om svaret er rett eller galt. Samtidig mener jeg personlig at læreren bør rose eleven dersom han/hun velger å være med i en diskusjon, for det kan oppmuntre andre elever til å ha et ønske om å være med.

Men om jentene gjerne sliter med å få sagt hva de mener i timen av uvisse grunner, innførte en god del skoler med L-97: loggbok. En loggbok fungerer som en tenkebok. Læreren stiller elevene et spørsmål, for eksempel: Fortell hva dere har lært i dag. Da får hver elev skrive personlig hva de har lært og hva de mener. Elevene kunne også fritt velge dersom det var noe de ville skrive, eller noe de ville ta opp. En gang i blant kunne læreren samle inn disse loggbøkene, og så kunne han lese hva eleven tenkte. Når loggbok ble brukt viste det seg at det var jentene som var de mest effektive brukerne av boka. Ved hjelp av loggboka fikk altså de jentene som ikke ville si noe i klasserommet også en stemme.

Denne loggboken har jeg faktisk selv vært bruker av. Da jeg gikk i syvende klasse på barneskolen fikk vi hver vår loggbok, og jeg vil påstå at den fungerte etter hensikten sin. Som jente i klassen stemmer det faktisk at jeg ofte ikke ville si hva jeg tenkte høyt i klasserommet, men jeg hadde likevel en mening om det. Når jeg fikk bruke loggboken fikk jeg derimot uttrykt hva jeg mente. Samtidig tror jeg læreren brukte disse loggbøkene til å gjøre elevene mer aktive i timene. Dersom han leste i loggboken at eleven hadde mange meninger, var det jo bare en ting som manglet: Få han/hun til å si det høyt i klasserommet. Jeg er en sta jente med mange meninger om de fleste emner, og i løpet av det skoleåret gikk jeg fra å være en lite aktiv elev i klasserommet, til å bli en svært aktiv og pratsom elev. Dette tror jeg er mye takket være læreren jeg hadde, som fikk meg til å stole mer på meg selv i klasserommet.

I klasserommet vil jeg derfor påstå at det ikke er læreren som bevisst utfører en forskjellsbehandling mellom kjønnene, men at han ubevisst velger å ta de elevene som ønsker å svare i timene, og de er som regel gutter. Men læreren bør ikke av den grunn utelukke at jentene som ikke ønsker å være i diskusjon, og at de ikke har meninger. Tvert imot kan hun ha ganske mye å si om saken. Tilrettelegging ved bruk av loggbøker kan derfor være smart i skolen etter min mening.

6 kommentarer:

Heidi G. sa...

Hei Borghild!
jeg må si at jeg er helt enig med deg i det du skriver, det er utrolig lett å forskjellsbehandle også ubevisst. Jeg fikk også erfare at guttene var de mest aktive i praksis, og selvfølgelig er det lett å ta utgangspunkt i de som viser at de vil svare i stede for å forsøke å dra svarene ut av elever som ikke viser interesse. Men jeg føler at vi var i en ekstra spesiell klasse ettersom det var så stort flertall av gutter, og at halvparten av jentene var innvandrere som fortsatt forsøkte å finne seg til rette. Som du sier tror jeg lærern har mye å si for altiviteten, og en loggbok fungerer også godt. Så lenge den ikke blir sett på som en tvang, da kan det fort bli lite populært å skrive i denne. Bra innlegg som tar opp et interessant emne!!!

Hauge sa...

Hei Borghild!
Dette med loggbok var nytt for meg, men det du beskriver høres ut som en god idè! Kanskje ped. bloggene våre fungerer som en slags loggbok for oss..!?

Borghild sa...

Hei Heidi G.! :)
joda, takk skal du ha! Det er kjekt å kunne skrive om noe i bloggen også som interesserer deg, det gjør skrivingen mye enklere.

Hei Heidi S. :)
Jo, man kunne jo gjerne sagt det. Men samtidig får vi jo ikke skrevet hvordan vi feks ville ha endret på noe i forbindelse med timen? Og det er nettopp det elevene får lov til å uttrrykke i disse loggbøkene: hvordan de følte at dagen gikk. I vår blogg MÅ vi jo skrive om et emne, og vi får lov til å skrive våre meninger om emnet, men vi får ikke akkurat sagt noe om hva vi synes om undervisningen, eller hvilke inntrykk vi faktisk sitter igjen med. Men det kommer jo litt ann på hver enkelt, og hvordan man griper oppgaven :). Men samtidig får vi jo nytte oss av den siste bloggen til å skrive om hvordan vi føler bloggingen har vært, så ja..på en måte blir bloggingen det samme som loggbøkene :)

Steinar sa...

Du tar opp et svært interessant emne, nemlig hvordan gutter og jenter blir behandlet i skolen.

Hvilken rolle tror du forventninger har? Jeg tror at en del lærere forventer at guttene skal være aktive og jentene heller passive, og så blir det faktisk slik også?

Borghild sa...

Ja, Steinar...så absolutt. De fleste lærere forventer nok det, men samtidig tror jeg faktisk at det er det som er sannheten også. Fordi det er som oftest guttene som velger å ville svare, eller kommenterer i timene osv. Av en eller annen merkelig grunn er jentene for sjenerte i klasserommet, og kvir seg til å si noe høyt. Akkurat det tror jeg faktisk er uavhengig av lærerenes forventninger. Det bare er slikt, og kommer sikkert til å fortsette å være slikt også. I de færreste klasser hvor elevene i en klasse stoler 100% på hverandre og på læreren, vil nok ikke dette være et problem, men de er jo litt mer sjeldne.

Steinar sa...

Denne debatten om kjønnsroller og forventinger kommer vi tilbake til seinere, ser fram til å diskutere dette nærmere med deg.............